szacowanie wartości zamówienia

Zamówienia krajowe – podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych

Zamówienia krajowe – podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych

Zamówienia krajowe nie podlegają aktualnie przetargowi nieograniczonemu. Dedykowano im natomiast procedurę podstawową w 3 wariantach. W opracowaniu piszemy o tym, jak najkorzystniej zlecić zamówienia krajowe. Sprawdź, jak przeprowadzić podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych krok po kroku. 

  • Dla zamówienia krajowego mamy przewidziane trzy warianty trybu podstawowego.
  • Tryb podstawowy bez negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp) – stosujemy, gdy przedmiot zamówienia krajowego oraz potrzeby zamawiającego umożliwiają mu przejrzysty opis wszystkich warunków zamówienia na etapie przygotowania postępowania. Zamawiający zastosuje tę procedurę, gdy nie widzi potrzeby negocjacji z wykonawcami. Chodzi w tym przypadku o zamówienia krajowe np. na dostawy lub usługi powszechnie dostępne, czy zamówienia podlegające wznowieniu bądź  powtarzające się okresowo.
  • Tryb podstawowy z negocjacjami fakultatywnymi (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp) – zamawiający może w tym przypadku prowadzić negocjacje, aby ulepszyć treść ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. Wcześniej musi przewiedzieć taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych. Wariant ten przewiduje dla zamówienia krajowego procedurę z możliwością negocjacji, które służą ulepszeniu ofert. W tym trybie można próbować negocjować np. cenę oferty. Wolno też ustalać nowe warunki dotyczące  kryteriów jakościowych np. serwisu posprzedażowego (w celu uzyskania punktów za dodatkowe miesiące serwisu czy jego rozszerzony zakres).
  • Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (art. 275 pkt 3 ustawy Pzp) – zamawiający obligatoryjnie prowadzi w tej procedurze negocjacje, aby ulepszyć oferty. Po ich zakończeniu zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych. Wariant III przewiduje dla zamówienia krajowego obowiązkowe negocjacje złożonych ofert. Warto pamiętać, że negocjacje nie mogą zmieniać minimalnych wymagań z opisu  przedmiotu bądź realizacji zamówienia z OPiW. Nie mogą także dotyczyć warunków zamówienia (art. 279 ustawy Pzp).
  • Ustawa Pzp nie narzuca zamawiającym przesłanek wyboru któregoś z wariantów trybu podstawowego. Mają oni znaczną swobodę decyzji, którą procedurę udzielenia zamówienia krajowego wybrać.
  • Obecnie najchętniej stosowanym trybem jest wariant bez negocjacji. Ze względu na swoją specyfikę odpowiada on już wcześniej znanemu przetargowi nieograniczonemu.
  • Tryb udzielenia zamówienia krajowego w wariancie I rozpoczyna się standardowo od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. Dodatkowo zamawiający może zamieścić ogłoszenie w innych miejscach, w szczególności na stronie internetowej. Nie musi zatem publikować go w siedzibie oraz na stronie WWW – jest to fakultatywne.
Szacowanie wartości zamówienia krok po kroku – jak w praktyce je przeprowadzić?

Szacowanie wartości zamówienia krok po kroku – jak w praktyce je przeprowadzić?

Jak powinno po kolei prawidłowo przebiegać wykonanie procedury szacowania wartości zamówienia? Czy określając tę wartość, należy uwzględnić wskaźniki inflacji? Czy planując przetarg na przedmioty, które nie są ogólnodostępne, wolno na etapie szacowania ich wartości wystąpić do firm zajmujących się daną działalnością z wnioskiem o wycenę poszczególnych produktów bądź urządzeń? W artykule przeczytasz o praktycznych aspektach związanych z określaniem wartości zamówienia.

Prawo zamówień publicznych zawiera w sobie liczne regulacje (art. 28–36 ustawy Pzp) dotyczące szacowania wartości przedmiotu zamówienia, np. w podziale na usługi ciągłe lub powtarzające się, roboty budowlane itd. Co do zasady nie wskazuje jednak, jaką w praktyce  przyjąć metodę szacowania. 

Najważniejszą regulacją związaną z szacowaniem wartości zamówienia jest art. 28 ustawy Pzp. Stosownie do brzmienia tego przepisu podstawą ustalenia wartości szacunkowej jest całkowite wynagrodzenie szacunkowe wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Zatem sposób szacowania wartości zamówienia, ma przede wszystkim gwarantować należytą staranność.

Należyta staranność przejawia się przede wszystkim w uwzględnieniu w wartości szacunkowej wszystkich warunków, jakie towarzyszą aktualnie, w momencie szacowania, danemu rynkowi.

Odpowiedź rynku – w wyniku zapytania zamawiającego o wycenę danego przedmiotu zamówienia – jest jedną z lepszych metod, które gwarantują pozyskanie najbardziej aktualnych cen na dany produkt czy usługę.

Jeśli istnieje możliwość pozyskania cen z ogólnodostępnych cenników – to również jest to jedna z dobrych metod, w sytuacji gdy takie cenniki istnieją. Zazwyczaj dotyczy to produktów i usług wystandaryzowanych, co do których cenniki znajdują się na stronach internetowych przedsiębiorców.

Z kolei jeśli zamawiający decyduje się oszacować zamówienie na podstawie ubiegłych lat (np. zrealizowanych już umów lub informacji od innego zamawiającego co do jego kontraktów z poprzednich lat) musi pamiętać, że należy uwzględnić nowe ceny i ilości zamówienia.

W tym artykule
  • Do szacowania trzeba uwzględnić aktualne uwarunkowania rynkowe
  • Zasady szacowania na podstawie udzielonych wcześniej zamówień
  • Praktyczne zasady konstruowania zapytania o wycenę
  • Uśrednienie ceny lub przyjęcie ceny maksymalnej – z którego rozwiązania skorzystać?

Przeczytaj o metodach szacowania - rozeznaniu rynku, analizie cenników internetowych, wycenie przez zewnętrzny podmiot - Sposoby i przykłady, jak obliczyć wartość zamówienia publicznego – notatka, protokół szacowania

Sprawdź, jak szacować zamówienia współfinansowane z UE: Zamówienia współfinansowane ze środków unijnych – jak opisać i oszacować zamówienie i wybrać stosowną procedurę?

W jaki sposób zamawiający ma dokonać szacowania wartości zamówienia na kompleksową obsługę podróży służbowych?

Pytanie:

Zamawiający (co roku) udziela zamówienia o szacowanej wartości poniżej progów unijnych na okres 12 miesięcy na kompleksową obsługę podróży służbowych (m.in. rezerwację i sprzedaż biletów lotniczych, noclegów, ubezpieczenia podróżnego). Jest to specyficzny rodzaj zamówienia (zakup usługi pośrednictwa), gdyż całkowita cena oferty zawiera ew. upusty cenowe, jak również opłaty transakcyjne. Do tej pory szacowanie wartości zamówienia odbywało się na podstawie umowy zawartej na okres ostatnich 12 miesięcy. W umowie zawartej w 2020 roku zaoferowano upusty oraz brak opłat transakcyjnych. Ze względu na specyficzną sytuację związaną z pandemią Covid-19 faktyczna wartość realizacji ostatniej umowy wyniosła ok. 5% przewidzianej kwoty. Wysokość upustów oraz opłat transakcyjnych obecnie wydaje się być trudna do przewidzenia i bazowanie na poprzednich wartościach jest problematyczne. Nowa ustawa Pzp, zgodnie z art. 35, jako podstawę ustalenia wartości zamówienia określa: 1) rzeczywistą łączną wartość kolejnych zamówień tego samego rodzaju, udzielonych w ciągu poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym lub roku obrotowym, z uwzględnieniem zmian ilości lub wartości zamawianych usług lub dostaw, które mogły wystąpić w ciągu 12 miesięcy następujących od udzielenia pierwszego zamówienia, albo 2) łączną wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze lub dostawie. Mając na uwadze powyższe, w jaki sposób zamawiający ma dokonać szacowania wartości zamówienia na kompleksową obsługę podróży służbowych (m.in. rezerwację i sprzedaż biletów lotniczych, noclegów, ubezpieczenia podróżnego), która ma być udzielona na okres 12 miesięcy? Czy należy brać pod uwagę rzeczywistą łączną wartość kolejnych zamówień tego samego rodzaju, udzielonych w ciągu poprzednich 12 miesięcy, z uwzględnieniem zmian ilości lub wartości zamawianych usług, biorąc pod uwagę: wysokość upustów oraz opłat transakcyjnych, jakie znalazły się w ostatniej umowie, czy brak upustów i opłat transakcyjnych (gdyż nie możemy ich określić), czy tylko maksymalne upusty i brak opłat transakcyjnych (gdyż maksymalnej kwoty nie można określić)? Czy i jak zamawiający powinien szacować upusty i opłaty transakcyjne?