szacowanie wartości zamówienia

  Szacowanie wartości zamówienia – łączenie i podział zamówienia na części wg Pzp

Szacowanie wartości zamówienia – łączenie i podział zamówienia na części wg Pzp

Bezspornie najwięcej pytań od naszych użytkowników dotyczy tego, czy dane konkretne dostawy, usługi i roboty budowlane należy połączyć i udzielić ich w procedurze odpowiadającej ich zsumowanej wartości, czy też podzielić na grupy, by móc je zlecić w prostszych procedurach właściwych dla wartości częściowych. Pytania odnoszą się do różnego rodzaju zbliżonych przedmiotowo zamówień np. różnych mebli, różnego typu szkoleń czy usług projektowych bądź robót remontowych. W gruncie rzeczy odpowiedź zawsze jest podobna lub zbliżona. Zamawiający musi ocenić zamówienia z perspektywy trzech kryteriów – tożsamości podmiotowej, przedmiotowej i czasowej. Co do zasady – jeśli zamówienia spełniają te przesłanki, podlegają zsumowaniu i zleceniu zgodnie z ich łączną wartością. W artykule piszemy o szczegółach oceny tych przesłanek w odniesieniu do szacowania wartości zamówienia na dostawy, usługi i roboty budowlane. Podajemy również kilkanaście przykładów praktycznych, kiedy łączyć a kiedy dzielić zamówienia publiczne.

W tym artykule
  • Dla ustalenia, czy w danym przypadku występuje jedno zamówienie, czy też  odrębne zamówienia, konieczna jest analiza okoliczności konkretnego przypadku.
  • Aby ocenić, czy trzeba połączyć zamówienia, należy posługiwać się takimi kryteriami jak podobieństwo przedmiotowe i funkcjonalne zamówienia (kryterium to powinno prowadzić do wyodrębnienia nie tylko zbliżonych przedmiotowo zamówień, ale także zamówień, które mimo braku przedmiotowego podobieństwa tworzą funkcjonalną całość), tożsamość czasowa zamówienia (możliwe udzielenie zamówienia w tym samym czasie, ewentualnie możliwość realizacji zamówienia w tym samym czasie) i możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę.
  • Innymi słowy konieczne jest ustalenie, czy dany rodzaj zamówienia może być wykonany w tym samym czasie, przez tego samego wykonawcę.
  • Nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, ale jest zakazany taki podział, który zmierza do uniknięcia stosowania przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp właściwych dla zamówienia o określonej wartości szacunkowej.
  • W odniesieniu do szacowania podobnych dostaw i usług istnieją pewne różnice. W przypadku dostaw konieczne jest uwzględnienie ich podobieństwa, natomiast podobne usługi nie wymagają automatycznie wspólnego szacowania.
  Szacowanie wartości zamówienia na dostawy 2023

Szacowanie wartości zamówienia na dostawy 2023

Obecnie zamawiający musi łącznie szacować zamówienia na podobne dostawy. Pojęcie „podobne” sprawia nie lada problemy interpretacyjne. Pojawiają się wątpliwości, czy zamawiający ma obowiązek w jednym postępowaniu zamówić wszystkie artykuły spożywcze? Czy może musi najpierw sprawdzić, czy jeden i ten sam wykonawca jest w stanie je zrealizować? To tylko jeden z przykładów dostaw, co do których nie wiadomo, czy je łączyć czy zamawiać w osobnych procedurach. W artykule piszemy o praktycznych aspektach związanych z sumowaniem w jednym zamówieniu różnych zakupów. Nasz ekspert bazuje na aktualnych komentarzach do nowej ustawy Pzp oraz uniwersalnych wyrokach KIO.

  • Aby stwierdzić, że zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy Pzp istnieje obowiązek łącznego szacowania zamówienia na podobne dostawy, zamawiający musi je przewidzieć i zaplanować. Dodatkowo muszą być one przedmiotowo podobne.
  • Z orzecznictwa wynika, że podobieństwo dostaw należy traktować szeroko. Podobne dostawy to również te, które obejmują różne przedmioty, ale o wspólnym przeznaczeniu (np. wyposażenie funkcjonariusza SOP lub wyposażenie laboratorium badawczego).
  • W komentarzu UZP (str. 200) wyjaśniono, że „(…) przesłanka podobieństwa dostaw winna być rozumiana celowościowo i w sposób zobiektywizowany (dostawy podobne to takie, które mają identyczne lub podobne przeznaczenie, z zastrzeżeniem, że w tym motywie dyrektywy klasycznej mowa jest o podobnym przeznaczeniu różnych przedmiotów dostawy, a nie przeznaczeniu, jakie dla przedmiotu dostawy znajdzie zamawiający). Podsumowując, w przypadku dostaw łącznemu szacowaniu podlegają te dostawy, które były lub powinny zostać przewidziane przez zamawiającego i są przedmiotowo podobne”.
  • Ani przepisy, ani opinie doktryny nie odpowiadają jednoznacznie na pytanie, czy łącząc podobne dostawy, trzeba brać pod uwagę możliwość ich nabycia u jednego wykonawcy (tożsamość podmiotową). Z literalnego brzmienia przepisu taki obowiązek nie wynika. Z drugiej jednak strony, przedstawiciele doktryny wskazują, że powinna występować możliwość nabycia podobnych towarów u jednego sprzedawcy.
Jak przygotować postępowanie na zamówienie?

Jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne – opis przedmiotu zamówienia i szacowanie wartości zamówienia

Sprawdź, jak przygotować postępowanie na zamówienie zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Podpowiadamy krok po kroku, m.in. w jaki sposób opisać przedmiot zamówienia i oszacować jego wartość. Z artykułu dowiesz się także, o czym pamiętać, przeprowadzając konsultacje rynkowe. Przeczytasz o tym, jak sporządzić projekt umowy z wykonawcą. Zobacz, jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne w 5 uporządkowanych etapach.

W tym artykule
  • Zamawiający, który zastanawia się, jak przygotować postępowanie na zamówienie, a przede wszystkim od czego zacząć procedurę, powinien zajrzeć do regulacji art. 83 ustawy Pzp. Analiza potrzeb i wymagań jest obowiązkowym etapem w przetargach unijnych. Przepis wskazuje na kilka elementów, które pozwolą sprawnie sporządzić raport z przeprowadzonej analizy.
  • Jeśli zamawiający nie wie, jak sporządzić OPZ, może zasięgnąć wiedzy z rynku danych zamówień. W tym celu powinien skorzystać ze wstępnych konsultacji rynkowych. Jest to narzędzie służące zamawiającym, którym brakuje dostatecznej praktycznej wiedzy, jak przygotować postępowanie na zamówienie.
  • W zakresie OPZ ustawa Pzp z 2019 roku nie modyfikuje w sposób znaczący regulacji względem starej ustawy Pzp z 2004 roku.
  • Przygotowując postępowanie, zamawiający opisuje warunki kontraktu, jaki chce podpisać z wykonawcą. Czynność ta ma fundamentalne znaczenie, aby prawidłowo przeprowadzić postępowanie oraz zapewnić sprawną współpracę stronom. Warto zwrócić uwagę na to, jakie postanowienia są aktualnie obowiązkowe w umowie (np. zawieranej na czas ponad 12 miesięcy) oraz zabronione. Część postanowień będzie właściwa dla określonych umów w zależności od przedmiotu zamówienia.    
  • Obecnie należy łącznie traktować dostawy podobne i zlecać je w procedurach właściwych dla ich zsumowanej wartości. Wobec tego należy ze szczególną ostrożnością podchodzić do szacowania wartości artykułów spożywczych, sprzętu komputerowego i akcesoriów komputerowych czy różnego rodzaju sprzętu sportowego. Zamówienia te, dotychczas traktowane jako odrębne, należy traktować jako podobne, a procedurę ich udzielenia dobierać, uwzględniając ich łączną szacunkową wartość.

O tym, jak przygotować postępowanie na zamówienie, przeczytasz także w artykułach: