wartość zamówienia

Jeżeli poszczególne zamówienia nie mogą być wykonane przez tego samego wykonawcę, to ich wartości należy szacować odrębnie

Pytanie:

Moja jednostka zawiera bardzo dużo umów cywilnoprawnych, tj. umowy zlecenia, umowy o dzieło, na zakup usług związanych z opracowywaniem pytań egzaminacyjnych, recenzowaniem pytań egzaminacyjnych oraz na bycie członkiem Państwowej Komisji Egzaminacyjnej. Mamy obowiązek współpracować przy organizacji i przeprowadzaniu egzaminów z Konsultantami Krajowymi dla danej specjalizacji medycznej. Konsultanci krajowi albo sugerują osoby, które posiadają tytuł specjalisty w danej dziedzinie medycznej, do opracowania pytań egzaminacyjnych albo sami opracowują treść pytań egzaminacyjnych. W sytuacji kiedy konsultant krajowy nie jest autorem pytań egzaminacyjnych jest ich recenzentem samodzielnie lub wyznacza dodatkowe osoby specjalizujące się w danej dziedzinie o współpracę z nim przy ocenie pytań. Natomiast w sytuacji kiedy konsultant krajowy jest autorem pytań egzaminacyjnych sugeruje osoby, które mogą zrecenzować treść ułożonych pytań. W momencie przygotowania pytań powoływana jest Państwowa Komisja Egzaminacyjna, która ma zadania przeprowadzić egzamin testowy w języku polskim, a jeśli jest taka potrzeba również w języku angielskim, a także w formie ustnej. Państwowe Egzaminy Medyczne odbywają się dwa razy do roku w sesjach. W momencie szacowania wartości zamówienia dla każdego rodzaju usług tj. opracowywania pytań, ich recenzowania oraz bycia członkiem komisji egzaminacyjnej, bez podziału na egzaminy specjalizacyjne, przekroczony jest próg określony w art. 4 pkt. 8 ustawy Pzp. Moje stanowisko jest takie, iż opracować pytania lub je recenzować mogą tylko specjaliści z danej dziedziny medycznej tj. lekarz o specjalizacji okulistycznej układa pytania na egzamin dla specjalizacji okulistycznej, zatem szacowanie wartości zakupu usługi opracowania pytań lub ich recenzowania dla konkretnej specjalizacji medycznej osobno nie będzie błędem, ponieważ zachowana zostanie tożsamość przedmiotowa i podmiotowa, ale czy na pewno? Sprawa komplikuje się również przy podpisywaniu umów o dzieło na bycie członkiem komisji egzaminacyjnej, ponieważ ze względu na specjalizacje egzaminów inne grupy osób w nim uczestniczą. W przypadku Państwowych Egzaminów Specjalizacyjnych członkami Państwowej Komisji Egzaminacyjnych są osoby sugerowane Dyrektorowi Centrum Egzaminów Medycznych przez Konsultanta Krajowego, Towarzystwo Naukowe oraz Naczelną Radę Lekarską. Natomiast przy przeprowadzaniu Lekarskiego Egzaminu Końcowego oraz Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego oprócz przedstawicieli Towarzystwa Naukowego i Naczelnej Rady Lekarskiej zaangażowani są pracownicy mojej jednostki oraz przedstawiciele jednostki samorządowych. W przypadku szacowaniu wartości zamówienia na zakup usługi w formie bycia członkiem komisji egzaminacyjnej powinnam połączyć wartość wszystkich szacowanych kosztów dla poszczególnych egzaminów? Jaki tryb udzielania zamówienia powinnam zastosować jeśli w roku kalendarzowych szacunek tego rodzaju wydatków przekracza próg określony w art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, a członkami komisji egzaminacyjnym przede wszystkim mogą być osoby, które posiadają specjalistyczne wykształcenie medyczne albo pracują w jednostkach, które zajmują się wyłącznie zadaniami związanymi ze zdrowiem?

Zasady kar umownych powinny być przewidziane w umowie z wykonawcą

Pytanie:

Co zrobić, kiedy wartość kar umownych przekracza wartość udzielonego zamówienia? Nasza jednostka prowadziła postępowanie na opracowanie projektu technicznego na wykonanie urządzeń wodnomelioracyjnych dla projektu „Zwiększanie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie powodzi i suszy w ekosystemach leśnych na terenach nizinnych”. Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Zarówno wzór umowy jak i zawarta umowa zawierała kary umowne, a zwłaszcza za:

  1. zwłokę w wykonaniu przedmiotu umowy – w wysokości 0,1% wartości wynagrodzenia brutto, za każdy dzień zwłoki.
  2. Zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze w okresie rękojmi lub gwarancji – w wysokości 0,1% wartości wynagrodzenia brutto, za każdy dzień zwłoki.
  3. Za odstąpienie od umowy z przyczyn zależnych od Wykonawcy – w wysokości 10% wynagrodzenia brutto.

Nastąpiło opóźnienie w realizacji kontraktu (część zamówienia polegającą na pracach geodezyjnych wykonawca wykonał i udokumentował to w oddziałach geodezji powiatowej ponosząc spore koszty), jednocześnie składał w Gminach niezbędne dokumenty jednak na wniosek o uzupełnienie nie uzupełniał ich. Po długim okresie wykonawca dostarczył do nas niezbędne dokumenty celem uzyskania wymaganych pozwoleń jednak oświadczył, że nie wniesie wymaganych opłat (miał je wnieść za wydanie pozwoleń zgodnie z zawartą umową) ponieważ nie posiada środków. W związku z tym nasza jednostka dokonała stosownych opłat i otrzymaliśmy wymagane pozwolenia. W chwili obecnej wykonawca zamierza złożyć fakturę za wykonanie przedmiotu zamówienia, które zgodnie z umową wynosi 132 840,00 zł. Zamierzamy jednak naliczyć kary umowne, które przekroczą wartość zamówienia - na dzień dzisiejszy wartość kar umownych wynosi 1055 dni x 0,1% = 100,55 % wartości zamówienia, a zatem wykonawca nie otrzyma żadnego wynagrodzenia. Czy możemy zatrzymać całą kwotę za nieterminowe wykonanie zamówienia? Czy musimy zapłacić wykonawcy należne wynagrodzenie umowne i dochodzić zwrotu należnych kar umownych? Czy możemy zatrzymać kwotę należytego wykonania umowy w związku z nieterminowym wykonaniem zamówienia?