Elektronizacja zamówień publicznych krajowych od 2021 roku

Stan prawny na dzień: 07.02.2020
Elektronizacja zamówień

Od 18 października 2018 r. postępowania o udzielenie zamówień o wartościach równych progom unijnym lub wyższych od nich są prowadzone w całości przy wykorzystaniu elektronicznej formy komunikacji. Z kolei elektronizację zamówień krajowych odłożono na 1 stycznia 2021 r. Biorąc pod uwagę, że termin ten zbiegnie się z dniem wejścia w życie przepisów nowego Prawa zamówień publicznych (ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, Dz.U. poz. 2019), zamawiających i wykonawców czeka prawdziwa rewolucja.

Zachęcamy do skorzystania z nowego miejsca na naszym Portalu Zamówienia Publiczne zakładki Nowe Pzp, w której publikujemy ważne informacje o przepisach nowego Prawa zamówień publicznych oraz elektronicznej komunikacji w postępowaniu, która już wkrótce czeka wszystkich wykonawców i zamawiających.

W zakładce znajdziesz m.in. artykuły:
•    Zasady komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia w nowym Pzp
•    Jak przygotować się do pełnej elektronizacji postępowań o udzielenie zamówień publicznych w 2021 roku?
•    Czy po 1 stycznia 2021 r. oświadczenia z art. 17 ustawy Pzp pracownicy mogą złożyć na piśmie?
•    Awaria systemu informatycznego i nieotwarcie ofert a zmiana ogłoszenia wg nowej ustawy Pzp

Zarówno przepisy dotyczące nowelizacji Prawa zamówień publicznych jak i elektronizacji postępowań krajowych będą źródłem wielu wątpliwości. Aktualnie nasi eksperci nadal otrzymują pytania o to, w jaki sposób sporządzić elektroniczny dokument oraz jego kopię, jak otwierać elektroniczne oferty i co robić, gdy podczas otwierania wystąpi błąd. Wiele osób ma wątpliwości, jak korzystać z miniPortalu i komercyjnych platform służących do wymiany dokumentów w trakcie postępowania. Część tych problemów rozwiązują przepisy nowej ustawy Pzp. Przykładowo w sytuacji gdy zamawiający będzie miał techniczny problem z otwarciem ofert w wyznaczonym terminie, nowe regulacje dają mu prawo jego przesunięcia w czasie.

Przypominamy, że nasi subskrybenci mają zagwarantowaną możliwość uzyskania indywidualnej odpowiedzi eksperta na pytania związane ze stosowaniem Prawa zamówień publicznych. Wyjaśnienia przesyłamy w ciągu 48 godzin na podany przez klienta adres e-mail. Polecamy przykładowe porady naszych ekspertów dotyczące elektronicznych postępowań:

Redakcja