W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Andrzela Gawrońska-Baran

Przetarg na odbiór i unieszkodliwianie odpadów medycznych – wybór oferty wg kryteriów

Pytanie: Pytanie dotyczy podstawy wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na odbiór i unieszkodliwianie odpadów medycznych w związku z art. 20 ustawy o odpadach. Prowadzimy przetarg nieograniczony na usługę odbierania i unieszkodliwiania odpadów medycznych (w tym zakaźnych). W województwie siedziby zamawiającego istnieje jedna czynna instalacja unieszkodliwiania odpadów medycznych. W przetargu złożono trzy oferty, w tym wykonawca dysponujący instalacją w województwie siedziby zamawiającego oraz dwóch wykonawców z  innych województw, które pod względem kryteriów oceny ofert są jednak korzystniejsze niż oferta wykonawcy dysponującego instalacją w tym województwie. Zamawiający w SWZ przewidział, że „dokona oceny ofert, uwzględniając obowiązujące przepisy prawa, w tym art. 20 ustawy o odpadach. Poszczególnym ofertom zostanie przyznana ocena punktowa przy uwzględnieniu następujących kryteriów: cena – 60%, termin usługi interwencyjnej – 40%”. Każdy z wykonawców potwierdził w ofercie, że posiada wolne moce przerobowe umożliwiające realizację zamówienia i każdy zaoferował identyczny termin realizacji usługi interwencyjnej. Czy zamawiający, respektując art. 20 ustawy o odpadach (tzw. zasada bliskości), może w zgodzie z art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp wybrać ofertę wykonawcy dysponującego instalacją w województwie swojej siedziby, pomimo, że punktacja przyznana tej ofercie jest niższa niż ofert konkurencyjnych?

Iwona Bujak

Kryterium liczby koordynatorów usług sprzątania w budynku w przetargu na usługi sprzątania

Pytanie: Zamawiający – szpital w przetargu nieograniczonym na usługę sprzątania zastosował dwa pozacenowe kryteria oceny ofert: deklarowaną liczbę osób koordynujących usługi sprzątania na jeden budynek szpitala (1 koordynator na 1 budynek – 1 pkt, 2 koordynatorów na jeden budynek – 30 pkt) oraz termin usunięcia awarii sprzętu (1 dzień roboczy maksymalna liczba punktów, 4 dni robocze – 1 pkt). Wpłynęło odwołanie od wykonawcy, który zarzuca, iż ww. kryteria dotyczą etapu realizacji umowy i nie są w żaden sposób weryfikowane na etapie składania ofert (a dopiero na etapie realizacji umowy), gdyż punkty przyznawane są wyłącznie na podstawie deklaracji wykonawcy wpisanej w ofercie (w formularzu ofertowym wykonawca zaznacza deklarowaną liczbę  koordynatorów na budynek oraz deklarowany termin usunięcia awarii). W ocenie wykonawcy jest to zatem kryterium pozorne. Zamawiający nie zgadza się z tym, gdyż za niewłaściwą realizację umowy stosowane są odpowiednio kary umowne, a deklaracja w ofercie jest konkretnym zobowiązaniem wykonawcy. Wykonawca powołał się na wyrok SO w Warszawie o sygn. akt XXIII Ga 1350/20 i wnosi o taką zmianę SWZ, by oprócz liczby koordynatorów zamawiający wymagał, by każdy z nich dysponował minimum 3 letnim doświadczeniem, a także by wymagać dokumentu, swoistych referencji od wykonawcy na potwierdzenie, że w przeszłości dochowywali oni terminu usuwania usterek sprzętu, który zadeklarowali w umowie. Czy zarzuty wykonawcy są uzasadnione?

Agnieszka Gwóźdź-Kuzior

Zbyt krótki termin realizacji zamówienia może dyskwalifikować ofertę!

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!