W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Krzysztof Hodt

Zakup prądu bez stosowania ustawy Pzp i zmiany umowy przed jej zawarciem

Pytanie: Z dniem 31 grudnia br. przestaje obowiązywać aktualna umowa na dostawę energii elektrycznej. Prowadzimy obecnie nowe postępowanie dotyczące dostawy energii. Mamy wątpliwości co do dalszego sposobu realizacji zamówienia w świetle ustawy z 27 października 2022 r. o nadzwyczajnych środkach mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparcia niektórych odbiorców w 2023 roku. Jesteśmy po wyborze oferty najkorzystniejszej. Otrzymana cena znacznie przekracza poziom cen maksymalnych określonych w ww. ustawie. Rozważamy różne sposoby zakończenia sprawy i nie wiemy, który jest właściwy. Pierwszy wariant to podpisanie umowy zgodnie ze złożoną ofertą i następnie aneksowane zgodnie z opinią wydaną przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (nie będzie to do końca właściwe, bo dla nas nie jest to sytuacja nieprzewidziana). Drugi wariant to rezygnacja z postępowania o udzielenie zamówienia i płacenie za prąd dostawcy rezerwowemu na podstawie stawek określonych w przepisach dla odbiorców, którzy nie mają podpisanej umowy. W obu przypadkach ostateczna płacona cena będzie taka sama tj. wynikająca z nowej ustawy o poziomie maksymalnym. Nasze pytanie brzmi – czy gminie jako zamawiającemu wolno realizować zakup prądu bez wcześniejszej procedury zamówienia publicznego tylko na podstawie umów rezerwowych? Jak powinniśmy dostosować umowę do nowych cen w przypadku kontynuacjo wszczętego postępowania i podpisania umowy wg. ceny ze złożonej oferty?

Andrzela Gawrońska-Baran

Czy wprowadzać zmiany do umów w sprawie zamówień w związku z uchyleniem art. 15r ustawy o COVID?

Pytanie: W dniu 21 lipca 2022 r. wszczęliśmy przetarg unijny na dostawę sprzętu komputerowego. Ogłoszenie zostało opublikowane 26 lipca 2022 r., w tym samym dniu SWZ zamieszczono na stronie internetowej prowadzonego postępowania. Z dniem 24 sierpnia 2022 r. uchylono art. 15r1 specustawy covidowej. Tymczasem w treści SWZ – wzorze umowy jest zapis: „Stosownie do treści art. 15r1 ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 1842 ze zm.), w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni, zamawiający nie może potrącić kary umownej zastrzeżonej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności o ile zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono tę karę, nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii a wykonawca niezwłocznie poinformował zamawiającego o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić. Wykonawca potwierdza ten wpływ, dołączając do informacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, oświadczenia lub dokumenty, o których mowa w art. 15r ust. 1 ustawy o COVID-19”. Aktualnie jesteśmy na etapie zawierania umów, w których znajduje się ww. postanowienie. Część z umów jest już zawarta, a niektóre są w trakcie wykonywania (postępowanie dotyczyło 31 części). W związku z powyższą sytuacją bardzo proszę o rekomendację dotyczącą dalszego postępowania. Czy należy: 1)     napisać pismo przewodnie do wszystkich wykonawców – wskazując, że art. 15r nie obowiązuje dla umów zawartych od 24 sierpnia br., 2)     sporządzić aneksy do umów (jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej), 3)     nie podejmować żadnych działań – zważywszy na to, że w umowach przytoczona jest treść art. 15r wraz z podstawą prawną, a w potencjalnej sytuacji egzekwowania kar umownych – zamawiający nie powinien stosować potrąceń z wynagrodzenia (nawet dla umów zawartych 24 sierpnia 2022 r. lub później – zważywszy na zapisy SWZ, które zostały ogłoszone przed ww. ustawą).

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!