Jak oszacować dowóz dzieci do szkół i zakup biletów w pandemii COVID-19?

Dodano: 03.03.2022
Pytanie:

W lipcu 2021 roku będziemy ogłaszać postępowanie na dowóz dzieci niepełnosprawnych oraz zakup biletów miesięcznych dla dzieci dojeżdżających do szkół podstawowych. Jak prawidłowo oszacować wartość zamówienia? Gdybym brała pod uwagę wartość z poprzednich 12 miesięcy, to w związku z COVID-19 tych przejazdów byłoby znacznie mniej w ostatnim roku, zatem także wartość zamówienia byłaby mniejsza niż standardowo. Ponadto czy szacować dowóz dzieci niepełnosprawnych oraz zakup biletów miesięcznych razem czy osobno?

Odpowiedź:

Wartością zamówienia będzie w tym przypadku łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze.

Usługa dowozu i dostawa biletów to dwa odrębne zamówienia, które nie podlegają łącznemu szacowaniu.

Zamówienie na dowóz dzieci niepełnosprawnych należy zakwalifikować jako usługi powtarzające się lub podlegające wznowieniu, których sposób szacowania określono w art. 35 ust. 1 nowej ustawy Pzp. Podstawą ustalenia wartości takiego zamówienia jest:

1)      rzeczywista łączna wartość kolejnych zamówień tego samego rodzaju, udzielonych w ciągu poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym lub roku obrotowym, z uwzględnieniem zmian ilości lub wartości zamawianych usług lub dostaw, które mogły wystąpić w ciągu 12 miesięcy następujących od udzielenia pierwszego zamówienia, albo

2)      łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze lub dostawie.

Niezależnie od wybranego sposobu szacowania, zamawiający nie może zatem bazować wyłącznie na danych z roku, który z przyczyn oczywistych był specyficzny i niemiarodajny, aby ustalić faktyczne zapotrzebowanie zamawiającego na obecne usługi dowozu. Trzeba to wziąć pod uwagę łączną wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze.

O tym, czy występuje jedno zamówienie publiczne, decyduje weryfikacja pod kątem istnienia trzech tożsamości:

1)      przedmiotu,

2)      czasu i

3)      wykonawcy.

W opisanej sytuacji usługa dowozu i dostawa biletów nie są tożsame pod względem przedmiotu świadczenia. Inny jest bowiem rodzaj zamawianego świadczenia – jedno jest dostawą, drugie zaś usługą.

Odpowiedź udzielona:

12 czerwca 2021 r.

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...