ustawa Pzp

Regulamin konkursu Pzp – treść dokumentu

Regulamin konkursu Pzp – wskazówki dotyczące tworzenia jego treści (cz. II)

Podstawowy dokument, które reguluje zasady, na jakich zamawiający prowadzi konkurs według Pzp, to regulamin konkursu. Zamawiający opisuje tam m.in., co jest przedmiotem konkursu, jakie środki przewidział na realizację pomysłu na podstawie nagrodzonej pracy konkursowej oraz jakie nagrody czekają dla uczestnika, który wygrał. Inne ważne szczegóły związane z treścią regulaminu znajdziesz w poniższym artykule. Dowiesz się także, jak wyjaśniać i zmieniać regulamin konkursu. Sprawdzisz ponadto, kiedy można, a kiedy trzeba unieważnić konkurs.

W tym artykule
  • Opis przedmiotu konkursu nie musi być tak wyczerpujący, jak w przypadku opisu przedmiotu zamówienia z art. 99–103 ustawy Pzp. W konkursie należy bowiem pozostawić uczestnikom pewną swobodę twórczą. Zbyt precyzyjny opis mógłby nadmiernie ograniczać autorów prac konkursowych, którzy dowolnie przygotowują swoje dzieła.
  • Informacja o maksymalnych kosztach prac przyjętych przez zamawiającego nie jest dla niego wiążąca. Stanowi ona wytyczną dla uczestników konkursu, którzy są zobowiązani dostosować koszt realizacji swoich rozwiązań do możliwości finansowych zamawiającego.
  • Praca konkursowa, która przekracza środki, jakie zamawiający przeznaczył na jej realizację, będzie dla niego nieprzydatna. Mimo to nie wolno mu od razu odstąpić od jej oceny.
  • Koszt wykonania prac może się zmienić na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Przyczyną może być np. znaczny wzrost cen materiałów budowlanych.
  • Ustalając katalog podmiotowych środków dowodowych w konkursie nieograniczonym, zamawiający może żądać tylko tych dokumentów, które potwierdzają posiadanie uprawnień. Uprawnień można z kolei wymagać jedynie od wybranego uczestnika konkursu.
  • Konkurs podlega obowiązkowej elektronicznej komunikacji zamawiającego z uczestnikami konkursu.
  • Inaczej niż przy ocenie ofert, w konkursie dopuszczalne są kryteria subiektywne. Jednak sposób oceny (dobór podkryteriów) powinien eliminować nadmierną dowolność.

O procedurze konkursu piszemy także tutaj:

W dziale wzory dokumentów znajdziesz dokumentację potrzebną do przeprowadzenia procedury konkursu. Publikujemy tam m.in.:

Czy zakup urządzenia z funduszu przeciwdziałania COVID-19 można zrealizować poza ustawą Pzp?

Pytanie:

Szpital 28 kwietnia 2021 r. podpisał umowę z Ministerstwem Zdrowia na dofinansowanie zakupu cyfrowego aparatu RTG. W umowie jest zapis o treści: „Minister przekaże Beneficjentowi w 2021 roku środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 65 ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, dalej zwane »środkami«, na finansowanie zakupu cyfrowego aparatu RTG”. Czy w związku z opublikowaniem ustawy z 28 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. poz. 2112) możemy nie stosować przepisów ustawy Pzp do zakupu aparatu? Czy wolno nam nabyć to urządzenie w trybie zapytania ofertowego, powołując się na art. 46c  ust. 1 i 3 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz art. 6a ust. 1 ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych? Wartość zamówienia przekracza 214.000 euro.

Jak udzielać zamówień podobnych dla postępowań wszczętych w 2020 roku?

Pytanie:

Na podstawie art. 91 ust. 4 pkt 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych „W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r. na podstawie ustawy, o której mowa w art. 1, w następstwie postępowań lub konkursów wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r., na podstawie ustawy uchylanej w art. 89, zamawiający może udzielić zamówienia innego niż zamówienie publiczne w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w trybie: (…) zamówienia z wolnej ręki, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty albo wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy uchylanej w art. 89, ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, lub wszyscy wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione”. Co w przypadku możliwości przeprowadzenia procedury zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp w stanie obowiązującym w 2020 roku? Zamawiający prowadził postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, w ramach którego przewidział udzielenie zamówień podobnych w ogłoszeniu i SIWZ, które są zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego, a całkowita wartość zamówienia została uwzględniona przy obliczaniu wartości zamówienia podstawowego. Czy zamawiający może w 2021 roku udzielić zamówień podobnych, które zostały przewidziane zgodnie ze stanem prawnym z 2020 roku?