odrzucenie zamówienia

Formalizm procedury PZP na dalszym miejscu przy ocenie ofert

Pytanie:

W SWZ na dostawę mebli w trybie podstawowym widniały następujące zapisy:

  • „Wykonawca dodaje wybrany z dysku i uprzednio podpisany formularz oferty w pierwszym polu »Wypełniony formularz oferty«. W kolejnym polu »Załączniki i inne dokumenty przedstawione w ofercie przez wykonawcę« wykonawca dodaje pozostałe pliki stanowiące ofertę lub składane wraz z ofertą zgodnie z rozdziałem X ust. 4 SWZ”.
  • „W terminie składania ofert określonym w rozdziale XI ust. 1 wykonawca zobowiązany jest złożyć zamawiającemu ofertę zawierającą (poza formularzem oferty udostępnionym przez zamawiającego na platformie i zamieszczonym w podglądzie postępowania w zakładce „Informacje podstawowe”):

a)     Formularz ofertowy (sporządzony wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do SWZ) sporządzony pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej (tj. opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym) lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym – formularz nie podlega uzupełnieniu na podstawie art. 128 PZP”.

Kilku wykonawców nie złożyło interaktywnego formularza oferty, ale formularz ofertowy przygotowany przez zamawiającego – wypełniony i prawidłowo podpisany. Można odczytać, jakie oświadczenie złożył wykonawca w kontekście kryteriów oceny ofert, tj. za jaką cenę, w jakim terminie i na jaki okres gwarancji. Czy w takim przypadku oferty podlegają odrzuceniu?

Kiedy niepodpisany formularz cenowy jest podstawą odrzucenia oferty?

Pytanie:

Zamawiający określił w SWZ, iż na ofertę w postępowaniu składają się:

1)     formularz ofertowy – wypełniony i podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym przez osoby upoważnione do reprezentowania wykonawcy, sporządzony zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do SWZ,

2)     formularz „Oferty cenowej” – wypełniony i podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym przez osoby upoważnione do reprezentowania wykonawcy, sporządzony zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do SWZ.

Wykonawca przesłał oba dokumenty, przy czym dokument pierwszy podpisał prawidłowo. W przypadku drugiego dokumentu czyli formularza „Oferty cenowej” po weryfikacji w programie Szafir pojawia się komunikat „Podpis złożony w pliku »Formularz oferty cenowej« został negatywnie zweryfikowany”. Po weryfikacji w programie Sigillium mamy komunikat „podpis ma niepoprawną strukturę, negatywnie zweryfikowany”.

Po dokonaniu takiej weryfikacji zachodzą przesłanki odrzucenia oferty. Niemniej jednak formularz oferty cenowej nie zawiera żadnych oświadczeń. Zawiera tabelkę, w której określono: rodzaj odpadów podlegających utylizacji, rodzaj pojemnika, ilość pojemników, cena jednostkowa netto, ilość wywozów pojemników, wartość netto, stawka VAT, kwota podatku VAT oraz wartość brutto. Część z tych informacji zawiera również podpisany przez wykonawcę formularz ofertowy, w którym zawarto następujące informacje: nazwa wykonawcy, wartość oferty brutto/netto, cena jednostkowa netto/brutto, oświadczenia wykonawcy, klauzula informacyjna RODO. Czy w związku z powyższym należy odrzucić ofertę?