Opis przedmiotu zamówienia powinien być wykreowany pod konkretne potrzeby zamawiającego, a nie wykonawcy

Stan prawny na dzień: 26.09.2016
2881c1b5c1dcec6a8c844aafba3d40ea8d3210f1-medium

Zakaz zawarty w art 29 ust. 2 ustawy Pzp nie oznacza, że zamawiający ma opisywać przedmiot zamówienia w taki sposób, by zapewnić każdemu rynek zbytu swoich towarów. Zamawiający nie ma obowiązku tworzyć opisu przedmiotu zamówienia dopasowanego do sytuacji przedsiębiorcy, który jest zainteresowany kolejnym kontraktem(wyrok z 7 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 870/16).

Produkt danego przedsiębiorcy nie musi odpowiadać uzasadnionym potrzebom zamawiającego, które w danym postępowaniu występują. Może się tez zdarzyć, że nie pozwoli na osiągnięcie wszystkich celów, jakim to postępowanie ma służyć.

Tytułem przykładu można wskazać na wyrok KIO z 14 marca 2014 r., sygn akt KIO 380/14, gdzie wyrażono ocenę, iż: „(…) Każdy opis przedmiotu zamówienia niesie ze sobą ograniczenie konkurencji, pośrednio lub bezpośrednio preferując jednych wykonawców obecnych na rynku i dyskryminując innych. W zamówieniach publicznych nie ma i nie będzie nigdy konkurencyjności absolutnej. Jednym z najbardziej celnych i adekwatnych sposobów oceny dopuszczalności stopnia danego ograniczenia konkurencji jest jego analiza w odniesieniu do »uzasadnionych potrzeb zamawiającego«”.

Autor:

Agata Hryc-Ląd
doświadczony praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, doradca,
członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, obecnie główny specjalista w dużej instytucji zamawiającej

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...