3 najpowszechniejsze problemy zamawiających z szacowaniem wartości zamówienia

Stan prawny na dzień: 01.08.2023
Czynność szacowania zamówienia może przysporzyć sporo trudności. Zamawiający poświęcają jej szczególnie dużo uwagi

Czynność szacowania zamówienia może przysporzyć sporo trudności. Zamawiający poświęcają jej szczególnie dużo uwagi, ponieważ to od wartości zamówienia zależą konkretne obowiązki proceduralne w postępowaniu.

Oto 3 najczęstsze pytania związane z szacowaniem, jakie trafiają do poradni Portalu ZP:

  1. Kiedy łączyć dane zamówienia i udzielać ich w jednej procedurze stosownie do zsumowanej wartości, a kiedy wolno dokonać podziału zamówień?

2. Czy zawsze trzeba rozważyć podział zamówienia publicznego i dopuścić oferty częściowe oraz uzasadnić ewentualnie niedokonanie podziału?

Paradoks polega na tym, że z jednej strony zamawiający obawiają się sztucznego podziału zamówień celem obejścia przepisów ustawy Pzp i ewentualnych zarzutów organów kontroli. Z drugiej pytają, czy w każdej procedurze trzeba rozważyć dopuszczenie ofert częściowych i czy przypadkiem, nie udzielając zamówień częściowych, nie zamykają drogi do zamówienia podmiotom z sektora MŚP. Sprawdź przykładowe odpowiedzi, w których poruszamy te problemy:

3. Jak oszacować nieplanowane zamówienie, które pojawia się w ciągu roku, jeśli podobne zamówienia były już zlecone lub czekają na zlecenie?

To zagadnienie bywa często przedmiotem wątpliwości. Czy nowe nieplanowane zamówienie można zlecić stosownie do jego wartości? Co z takimi samym zakupami, których już udzielono w ciągu roku? A co z tymi, które jeszcze czekają na zlecenie?

Sprawdź, jakie inne wskazówki w temacie szacowania wartości zamówienia mają dla Ciebie nasi eksperci. Zajrzyj do działu: Szacowanie wartości zamówienia  

Autor:

Redakcja