WSTĘPNE KONSULTACJE RYNKOWE (dawniej: DIALOG TECHNICZNY)

Stan prawny na dzień: 17.01.2024

Wstępne konsultacje rynkowe (w nieobowiązującej już ustawie Pzp z 2004 roku zwane dialogiem technicznym) stosowane są przez zamawiającego w celu przygotowania postępowania i poinformowania wykonawców o planach i wymaganiach dotyczących zamówienia (art. 84 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych).

Instytucja ta ma swój pierwowzór w przepisach dyrektywy o zamówieniach publicznych (art. 40 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE).

Europejski prawodawca przewidział, że w celu przygotowania zamówienia i poinformowania wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia instytucja zamawiająca może szukać lub korzystać z doradztwa niezależnych ekspertów lub władz albo uczestników rynku. Doradztwo to może być wykorzystane przy planowaniu i przeprowadzaniu postępowania o udzielenie zamówienia, pod warunkiem że tego rodzaju doradztwo nie powoduje zakłócenia konkurencji ani naruszenia zasad niedyskryminacji i przejrzystości.

Wstępne konsultacje rynkowe jako pomoc w przygotowaniu postępowania

W komentarzu UZP do ustawy z 2019 r. wskazano, że istotną wstępnych konsultacji rynkowych jest „(...) holistyczne przygotowanie postępowania w każdym możliwym wariancie lub aspekcie (a nie jedynie w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, SWZ lub warunków umowy). Z drugiej strony poinformowanie wykonawców bardziej szczegółowo (niż w planie zamówień) o planach i wymaganiach zamawiającego po to, by zainteresować wykonawców danym zamówieniem oraz zwrócić ich uwagę na dane zamówienie lub jego istotne elementy”.

Ogłoszenie wstępnych konsultacji rynkowych

Wstępne konsultacji rynkowe mogą być przeprowadzone wyłącznie przed wszczęciem postępowania. O zamiarze ich przeprowadzenia zamawiający informuje na swojej stronie internetowej.

Jak przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe?

Przepisy ustawy Pzp nie narzucają ani sposobu przeprowadzenia konsultacji, ani zakresu, jaki mają obejmować. Zamawiający ma w tym aspekcie dowolność ograniczoną jedynie obowiązkiem przestrzegania zasad:

  • przejrzystości,
  • uczciwej konkurencji i
  • równego traktowania wykonawców.

Spotkania w ramach wstępnych konsultacji rynkowych mogą być prowadzone osobiście lub on-line.

Niekiedy zamawiający decydują się na przeprowadzenia konsultacji z wykorzystaniem poczty e-mail. W takim przypadku przesyłają zainteresowanym wykonawcom (np. w formie tabelarycznej) swoje oczekiwania co do efektów zamówienia, a wykonawcy odsyłają swoje propozycje.

Przedmiot wstępnych konsultacji rynkowych

Przedmiotem konsultacji rynkowych mogą być wszelkie aspekty przyszłego zamówienia. Dopuszczalna będzie zatem sytuacji, gdy zamawiający rozszerza zakres konsultacji o dodatkowe, nieprzewidziane pierwotnie zagadnienia. Przykładowo: głównym celem konsultacji jest ustalenie istotnych elementów opisu przedmiotu zamówienia. W toku konsultacji okazuje się jednak, że te elementy powinny być powiązane z warunkami umowy. W takiej sytuacji zamawiający ma prawo uzupełnić konsultacje również o kwestię postanowień umownych.

Pomocne dokumenty UZP

  • regulamin wstępnych konsultacji rynkowych,
  • ogłoszenie o wstępnych konsultacjach rynkowych oraz
  • zgłoszenie do udziału we wstępnych konsultacjach rynkowych.

Dokumenty te, po dostosowaniu, można wykorzystać do planowanych wstępnych konsultacji rynkowych.

Ogłoszenie o zakończeniu wstępnych konsultacji rynkowych i dane w protokole postępowania zamówienia publicznego

Na zamawiającego, który zdecydował się przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe, zostały nałożone dwa obowiązki informacyjne.

  1. Pierwszy z nich to konieczność zamieszczenia informacji o przeprowadzeniu wstępnych konsultacji rynkowych w ogłoszeniu o zamówieniu.
  2. Drugi wymaga od zamawiającego podania w protokole postępowania informacji o przeprowadzeniu wstępnych konsultacji rynkowych oraz o podmiotach, które w nich uczestniczyły.

Podstawa prawna

  • art. 73 ust. 2, art. 84 ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.).
Autor:

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce