kryterium

Zastosowanie kryterium ceny o wadze powyżej 60% w nowej ustawie Pzp

Zastosowanie kryterium ceny o wadze powyżej 60% w nowej ustawie Pzp

Regulacje ustawy Pzp narzucają zamawiającym publicznym, aby stosowali w postępowaniu cenę jako kryterium, którego waga nie przekracza 60%. Aby móc natomiast zwiększyć wagę kryterium ceny, zamawiający musi dokonać analizy głównych elementów, które składają się na przedmiot zamówienia. Nowa  ustawa Pzp wprowadziła zmiany w tym obszarze względem poprzednich regulacji. Sprawdź, czy w nowym stanie prawnym kryterium ceny o wadze powyżej 60% będzie łatwiejsze do zastosowania niż dotychczas.

Rada

W tym artykule przeczytasz:

  • Kryterium ceny o wadze ponad 60% – zmiany w Pzp
  • Lżejszy reżim nowych regulacji względem starej ustawy Pzp
  • Decyzja co do kryterium ceny o wadze ponad 60% należy do zamawiającego

Zgodnie z postanowieniami art. 246 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019 ze zm.) zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki nie stosują kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%.

Zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.

Zasada ograniczeń w korzystaniu z kryterium ceny w postępowaniu obowiązywała także na gruncie poprzednich przepisów – ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. (art. 91 ust. 2a ustawy).

W aktualnym stanie prawnym przewidziano pewne zmiany, które mogą ułatwiać zastosowanie regulacji w praktyce. Najważniejsze wśród nich jest to, iż:

  • zastąpiono pojęcie „standardy jakościowe” sformułowaniem „wymagania jakościowe”,
  • wskazano, że wymagania jakościowe w opisie przedmiotu zamówienia powinny dotyczyć co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia zamiast „wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia”.

Jak te zmiany przekładają się na codzienną praktykę zamawiających?