Kosztorys inwestorski jest dokumentem, na podstawie którego zamawiający ma obowiązek oszacować wartość zamówienia na roboty budowlane realizowane w systemie „buduj” (art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy).
Podstawą sporządzenia kosztorysu inwestorskiego jest:
Szczegółowy sposób opracowania dokumentów służących ustaleniu wartości szacunkowej robót budowlanych określa rozporządzenie ministra rozwoju i technologii z 20 grudnia 2021 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym.
Zgodnie z przepisami przywołanego rozporządzenia kosztorys inwestorski sporządza się metodą kalkulacji uproszczonej. Polega ona na obliczeniu wartości kosztorysowej robót objętych przedmiarem robót jako sumy iloczynów liczby jednostek przedmiarowych robót podstawowych i ich cen jednostkowych.
Bazą do przygotowania kosztorysu inwestorskiego są:
Rozporządzenie wymaga, aby przy ustalaniu cen jednostkowych robót podstawowych w pierwszej kolejności brać pod uwagę ceny jednostkowe robót podstawowych określone na podstawie danych rynkowych, w tym danych z zawartych wcześniej umów lub powszechnie stosowanych aktualnych publikacji.
Opracowania (publikatory) zawierające bazy cenowe to:
1) BISTYP (wydawnictwo Wolters Kluwer SA),
2) INTERCENBUD (wydawnictwo Athenasoft Sp. z o.o.),
3) ORGBUD (wydawnictwo ORGBUD SERWIS Sp. z o.o.),
4) SEKOCENBUD (wydawnictwo OWEOB Promocja) oraz
5) WACETOB (wydawnictwo WACETOB Sp. z o.o.).
Przygotowując kosztorys inwestorski, dopiero w drugiej kolejności stosuje się kalkulacje szczegółowe cen jednostkowych, sporządzone według metody opisanej w § 4 rozporządzenia.
Kosztorys inwestorski zawiera:
Właściwe przygotowanie kosztorysu inwestorskiego ma na celu nie tylko ustalenie wartości zamówienia. Na etapie badania i oceny ofert określona w kosztorysie wartość zamówienia może stanowić podstawę uruchomienia przez zamawiającego procedury weryfikacji rażąco niskiej ceny. Jedną z przesłanek wskazanych w ustawie Pzp, która wymaga wyjaśnienia ceny ofert jest sytuacja, gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania (art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp).
Podstawa prawna