oferta publiczna

Różne stawki podatku VAT w ofertach

Różne stawki VAT w ofertach, błędny VAT w ofercie, zmiana VAT w trakcie przetargu i realizacji zamówienia

Zamawiający, wybierając ofertę w prowadzonym postępowaniu, zobowiązany jest zawsze porównać zaoferowane przez wykonawców ceny. Te z kolei muszą przedstawiać całkowite koszty, jakie zamawiający będzie musiał ponieść, nabywając usługę, dostawę czy robotę budowlaną. W cenie uwzględnia się zatem m.in. podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu tymi podatkami. Warto przy tym pamiętać, że finalna ocena zastosowanego VAT należy do zamawiającego. To po jego stronie pozostaje stwierdzenie, czy podatek w danym przypadku został właściwie ustalony a następnie obliczony. Błędy w tym zakresie mogą dyskwalifikować ofertę z postępowania. Jak właściwie ocenić oferty, w których wskazano różne stawki podatku? Co zrobić, gdy VAT zmienia się w trakcie prowadzenia przetargu bądź po zawarciu umowy? Kiedy wolno skorygować VAT w ofercie, a kiedy należy ją odrzucić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.

W tym artykule
  • W przypadku zmiany sytuacji podatkowej wykonawcy w trakcie realizacji umowy zamawiający powinien kontynuować realizację zamówienia na wcześniej ustalonych zasadach, nawet jeśli wykonawca stał się płatnikiem VAT w trakcie jej trwania. Wykonawca zazwyczaj może przewidzieć możliwość stania się płatnikiem VAT przy składaniu oferty.
  • Każda istotna zmiana umowy, tak jak zmiana wysokości wynagrodzenia także z uwagi na zmianę VAT, wymaga spełnienia konkretnych przesłanek ustawowych.
  • Stawka VAT 23% jest podstawową stawką, zaś niższe stawki np. 8% mogą być zastosowane w określonych przypadkach. Oferty, w których zastosowano 23% VAT, podczas gdy towar/usługa podlega niższej stawce, wymagają przeprowadzenia stosownych wyjaśnień.
  • Błędne zastosowanie stawki VAT w ofercie może skutkować jej odrzuceniem. Decyzja o korekcie omyłki i możliwość jej dokonania będzie zależeć od tego, czy zamawiający podał w dokumentacji postępowania właściwą stawkę.
  • Wykonawcy, którzy zauważą błąd w VAT w ofertach konkurentów, mogą zwrócić na to uwagę zamawiającemu. To po stronie zamawiającego jednak leży, aby właściwie ocenić oferty. W razie naruszeń w tym obszarze wykonawcy mogą skorzystać z odwołania do KIO.
  • W przypadku zmiany stawki VAT (tak jak w przypadku VAT na artykuły spożywcze od 1 kwietnia 2024 r.), umowy mogą być aneksowane zgodnie z przewidzianymi w nich klauzulami waloryzacyjnymi. Gdy umowa nie przewiduje zmiany w wyniku modyfikacji VAT, zastosowanie mają ogólne zasady dotyczące zmiany umowy, które mogą nie pozwolić na dostosowanie wynagrodzenia do nowej właściwej stawki podatku.
  • Aneks do umowy w zakresie zmiany stawki podatku od towarów i usług powinien precyzyjnie określać nowe wartości wynagrodzenia z uwzględnieniem aktualnej stawki VAT, zarówno dla części realizowanej przed zmianą stawki, jak i po jej zmianie. Ustalenie nowej kwoty brutto wynagrodzenia jest konieczne, aby odzwierciedlić aktualne obciążenia podatkowe.
  • W przypadku wykonawców zwolnionych z VAT, cena netto jest równa cenie brutto, i nie należy do niej doliczać podatku. Zamawiający powinien oceniać wszystkie oferty na podstawie tych samych kryteriów, bez faworyzowania lub dyskryminowania na podstawie statusu VAT-owego wykonawcy.
  • Decyzje o zwolnieniu z VAT wynikają z obowiązujących przepisów i nie mogą być interpretowane jako naruszenie zasad uczciwej konkurencji czy równego traktowania wykonawców.
  • Jeżeli zamawiający nie określił w dokumentacji przetargowej konkretnej, obowiązującej stawki VAT, oferty zawierające błędne stawki tego podatku będą odrzucane. Natomiast w przypadku, gdy dokumentacja zawiera jednoznaczne informacje o właściwej stawce VAT, oferty, które podają inną stawkę, powinny być odpowiednio skorygowane zgodnie z przepisami o korekcie omyłek w ofertach.
Wgląd do ofert przetargowych Pzp - jak złożyć wniosek

Jak uzyskać wgląd do ofert przetargowych – wskazówki dla wykonawcy w pytaniach i odpowiedziach

Jeśli regularnie bierzesz udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, z pewnością wiesz, jak istotna jest analiza ofert Twoich konkurentów. Nierzadko zdarza się, że zamawiający nie zauważy błędów i nieścisłości w wybranej ofercie, a wówczas po stwierdzeniu tych braków, masz szansę złożyć odwołanie do KIO i wygrać przetarg. Jak w praktyce ubiegać się o wgląd do dokumentów przetargowych? W jakich terminach złożyć wniosek? Na jakie przepisy powołać się, żądając dostępu do dokumentacji z postępowania? Przeczytasz o tym w poniższym artykule. Dowiesz się także:

  • Czy wykonawca ma prawo żądać wglądu do treści odwołania do KIO?
  • Czy istnieją limity czasowe w dostępie do protokołu w przetargu?
  • Kiedy udostępnić wykonawcy dokumenty związane z ofertami tj. wyjaśnienia i uzupełnienia treści ofert oraz wyjaśnienie rażąco niskiej ceny?
  • Czy zamawiający może udostępnić zaświadczenia z KRK wykonawców po zakończeniu przetargu?

W tekście znajdziesz także link do wzoru wniosku, który ułatwi Ci sporządzenie własnego pisma.

W tym artykule
  • Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej wydany w powadzonym postępowaniu powinien stanowić załącznik do protokołu postępowania. Zamawiający są zatem zobowiązani do natychmiastowego udostępnienia tych materiałów, czyli bez niepotrzebnego opóźnienia na wniosek zainteresowanej osoby.
  • Moment składania przez wykonawcę wniosku o wgląd do ofert konkurencji nie jest istotny, gdyż prawo nie określa konkretnego czasu, w którym można skorzystać z tego uprawnienia. Mimo że art. 74 ust. 2 ustawy Pzp wspomina termin "nie później niż w ciągu 3 dni od dnia otwarcia ofert", nie oznacza to, że po upływie tego czasu lub nawet roku od rozstrzygnięcia postępowania, zamawiający nie jest zobowiązany udostępnić ich na żądanie.
  • Materiały ściśle związane z ofertami, takie jak wyjaśnienia dotyczące treści oferty, wprowadzone korekty, dodatkowe informacje lub uzupełnienia do oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, oraz dowody dostarczane wraz z ofertą (np. deklaracja z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, czy też gwarancja dostępu do zasobów od innego podmiotu) powinny być udostępnione przez zamawiającego od razu po otrzymaniu odpowiedniego żądania. Oznacza to, że te dokumenty powinny być dostępne w taki sam sposób jak oferty i ich aneksy, czyli szybciej niż inne załączniki do protokołu postępowania.
  • Zamawiający nie ma prawa ujawniać informacji o wyrokach skazujących oraz innych naruszeniach (danych z KRK odnoszących się do osób indywidualnych) po okresie, w którym można wnosić środki ochrony prawnej.