udzielenie zamówienia

Podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia

Wykluczenie wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego według Pzp

Prawo zamówień publicznych przewiduje okoliczności, których zaistnienie w postępowaniu o udzielenie zamówienia zawsze zobowiązuje zamawiającego do podjęcia decyzji o dyskwalifikacji wykonawcy. Fakultatywne podstawy wykluczenia uregulowano w art. 109 ust. 1 ustawy Pzp. Eliminują one z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wówczas gdy zamawiający przewidział je w dokumentacji. Od 1 stycznia 2021 r. nowe Pzp wprowadziło pewne zmiany w podstawach wykluczenia w katalogach przesłanek fakultatywnych i obligatoryjnych. Zamawiający musi także pamiętać, że w 2022 roku pojawiły się nowe obowiązkowe podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania z uwagi na wojnę Rosja – Ukraina. O wszystkich okolicznościach, które są przyczyną wykluczenia z procedury zgodnie z ustawą Pzp, przeczytasz w poniższym artykule.

W tym artykule
  • Obligatoryjna przesłanka wykluczenia zobowiązuje zamawiającego do tego, aby po jej wystąpieniu zawsze wykluczył wykonawcę z procedury. Podstawą będzie odpowiedni przepis ustawy Pzp i nie ma tu znaczenia, czy zamawiający przewidział przesłankę w dokumencie zamówienia.
  • Fakultatywna przesłanka wykluczenia jest przesłanką nieobowiązkową. Zamawiający przygotowując postępowanie, powinien przeanalizować, jakie cechy podmiotowe wykonawcy są dla niego istotne i na tej podstawie powinien podjąć decyzję i zastosowaniu poszczególnych podstaw wykluczenia. Przykładem takich przesłanek jest np. okoliczność gdy wobec wykonawcy otwarto likwidację bądź ogłoszono upadłość albo gdy wykonawcy w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe.
  • Nowe Pzp od 1 stycznia 2021 r. przeniosło niektóre przesłanki obligatoryjne do katalogu przesłanek fakultatywnych – szczegóły publikujemy w czytelnej tabeli.
  • Warto pamiętać, że w 2022 roku pojawiły się nowe podstawy wykluczenia związane wojną między Rosją i Ukrainą. Zamawiający ma obowiązek wykluczyć z postępowania podmioty, które są wykonawcami rosyjskimi lub mają określone związki z Rosją.
  • Katalog przesłanek obligatoryjnych i fakultatywnych zawiera ustawa Pzp w art. 108–art. 110.
7 kroków do udzielenia zamówienia publicznego współfinansowanego z UE zgodnie z wytycznymi

7 kroków do udzielenia zamówienia publicznego współfinansowanego z UE zgodnie z wytycznymi 2014-2020

Zamówienia wyłączone spod procedur określonych w ustawie Pzp ze względu na wartość nieprzekraczającą 30.000 euro (dla zamawiających tzw. klasycznych) bądź mniejszą od progów unijnych (dla zamawiających udzielających tzw. zamówień sektorowych) nie tracą statusu zamówień publicznych. W przypadku współfinansowania ich ze środków Unii Europejskiej zachodzi obowiązek kierowania się zasadami wynikającymi – w zależności od źródła finansowania – m.in. z wytycznych ministra rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020.

Z Wytycznych wynika, że instytucja będąca stroną umowy o dofinansowanie projektu zobowiązuje beneficjenta w tej umowie do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia o wartości szacunkowej przekraczającej 50.000 zł netto w sposób zapewniający przejrzystość oraz zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Udzielenie zamówienia w ramach projektu przez beneficjenta następuje zgodnie z zasadą konkurencyjności w przypadku:

a)     beneficjenta niebędącego zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp w przypadku zamówień przekraczających wartość 50.000 zł netto,

b)     beneficjenta będącego zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp w przypadku zamówień o wartości równej lub niższej niż kwota 30.000 euro, a jednocześnie przekraczającej 50.000 zł netto lub w przypadku zamówień sektorowych o wartości niższej niż progi unijne, a jednocześnie przekraczającej 50.000 zł netto.

W przypadku beneficjenta, który jest zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp, zasadę konkurencyjności uznaje się za spełnioną, jeżeli postępowanie o udzielenie zamówienia jest przeprowadzone na zasadach i w trybach określonych w ustawie Pzp.

Krok 1. Ustalenie wartości zamówienia

Czynnością niezmiernie ważną, w tym przy wydatkowaniu środków europejskich, jest właściwe oszacowanie wartości danego zakupu. Podstawą ustalenia wartości zamówienia w ramach projektu jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), ustalone z należytą starannością, z uwzględnieniem ewentualnych zamówień „uzupełniających” (polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych).