Zamawiający może prowadzić konsultacje z wykonawcami jeszcze przed wszczęciem procedury przetargowej

Stan prawny na dzień: 01.03.2013
pogawędka małe

Aby sprawdzić najlepsze i najnowocześniejsze rozwiązania dla danego zamówienia zamawiający może zasięgnąć opinii wykonawców w ramach dialogu technicznego.

Ta nowa instytucja, wprowadzona nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej „Pzp”), ma na celu zdobycie wiedzy przez zamawiającego na temat osiągnięć technicznych, technologicznych i organizacyjnych w dziedzinie lub na rynku właściwym dla przedmiotu zamówienia. Dzięki temu będzie on mógł przygotować swoje postępowanie, w taki sposób, który zagwarantuje potencjalnym wykonawcom złożenie ofert i wybór jednej z nich - faktycznie najkorzystniejszej. Dialog techniczny jest szczególne pomocny w przypadku zamawiania systemów komputerowych, skomplikowanych sprzętów teleinformatycznych czy medycznych. Wynika to z tego, że w tego typu postępowaniach niezbędne jest posiadanie specjalistycznej wiedzy z określonej dziedziny.

Dialog techniczny prowadzi się w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie potencjalnych wykonawców i oferowanych przez nich rozwiązań (art. 31a ust. 2 ustawy Pzp).

Sam dialog nie może być przedmiotem zarzutów wykonawców, natomiast jego efekt w postaci np. powstałego opisu przedmiotu zamówienia, może być podstawa do wniesienia środków odwoławczych. W szczególności dotyczy to zamówień o wartości powyżej progów unijnych.

Zgodnie z art. 31b i c ustawy Pzp zamawiający musi opublikować na swojej stronie internetowej informacje o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego i o jego przedmiocie, zamieścić informacje o tym w ogłoszeniu o zamówieniu. Ponadto musi załączyć do protokołu z postępowania dokumenty, które zawierają informacje o przeprowadzeniu dialogu technicznego, podmiotach, które w nim uczestniczyły oraz wpływie tego typu konsultacji na opis przedmiotu zamówienia. Przy czym przedsiębiorcy, którzy chcą wziąć udział w dialogu technicznym nie mogą żądać dopuszczenia do udziału w nim. Również zamawiający nie ma obowiązku dopuszczenia wszystkich zainteresowanych podmiotów do konsultacji. Do decyzji zamawiającego należy, z kim będzie prowadził dialog, w jakim zakresie i jak długa ma trwać.

Istotne jest to, że wykonawcy, którzy doradzali zamawiającemu w przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia, siwz, lub określeniu warunków umowy, nie mogą zostać automatycznie wykluczeni z postępowania o zamówienie z powodu bezpośredniego wykonywania czynności związanych z przygotowywaniem procedury. Wynika to z tego, że podczas dialogu technicznego podmioty jedynie dzielą się swoją wiedzą. Wymagało to oczywiście zmiany art. 24 w ust. 2 pkt 1 ustawy Ppz poprzez ostatnią nowelizację. Obecnie przepis ten stanowi, że z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się wykonawców, którzy wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania, z wyłączeniem czynności wykonywanych podczas dialogu technicznego.

Autor:

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Źródło:

Informator Urzędu Zamówień Publicznych (nr 2/2013)

Radosław Pilarski

Anna Śmigulska-Wojciechowska

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Redaktor publikacji z zakresu zamówień publicznych. Autorka profesjonalnych publikacji poświęconych tematyce prawa zamówień publicznych...