Co grozi wykonawcy, gdy doszło do zmowy cenowej – kary UOKIK i sankcje z PZP

Stan prawny na dzień: 29.04.2024
Zmowa cenowa jako czyn nieuczciwej konkurencji PZP

Mało kto pamięta, że ustawa Pzp przewiduje mechanizmy broniące zamawiających przed nieuczciwymi praktykami wykonawców choćby w zakresie niedozwolonego ustalania cen w trakcie przetargu. Jednym z najpoważniejszych naruszeń oferentów w zakresie sterowania cenami są tzw. zmowy przetargowe. Grozi za nie m.in. do 3 lat pozbawienia wolności. Ze strony prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi 10 proc przychodu uzyskanego w roku poprzedzającym jej nałożenie. Zmowa przetargowa czy zmowa cenowa przedsiębiorców to czyn nieuczciwej konkurencji.

Definicję zmowy przetargowej możemy odszukać w art. 305 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny. Zgodnie z tym przepisem do zmowy przetargowej dochodzi w sytuacji, kiedy dwóch lub więcej wykonawców wchodzi w nielegalne porozumienie z innymi osobami w celu ustalenia wspólnego działania prowadzącego do rezygnacji z konkurowania między sobą na rzecz współpracy przy składaniu ofert. Porozumienia te najczęściej dotyczą ustalenia wysokości cen proponowanych w przetargu lub podziału rynku.

Zmowa przetargowa jest przestępstwem, za które grozi do 3 lat pozbawienia wolności. Co ważne, aby dany czyn został uznany za przestępstwo, nie musi pociągać za sobą realnej szkody majątkowej.

Orzecznictwo

Samo wywołanie zagrożenia dla prawnie chronionych interesów majątkowych podmiotu, na rzecz którego przetarg jest dokonywany, wypełnia znamiona przestępstwa, jakim jest zmowa cenowa (postanowienie Sądu Najwyższego z 7 maja 2012 r., sygn. akt V KK 402/11).

Zmowy cenowe pod lupą UOKIK

Zmowy przetargowe są zakazane również przez art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.

Zakazane jest także ustalanie, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów (art. 6 ust. 1 pkt 1).

W przypadku dopuszczenia się takiego działania przez przedsiębiorców prezes UOKIK może nałożyć na nich karę pieniężną w wysokości do 10% przychodu uzyskanego w roku poprzedzającym jej nałożenie.

W razie udowodnienia zmowy przetargowej każdy zainteresowany na mocy art. 705 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, ma prawo do żądania unieważnienia zawartej umowy, jeżeli strona umowy lub inny uczestnik wpłynęli na wynik przetargu w sposób sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami.

Zmowy cenowe a PZP

Stosowanie praktyk ograniczających konkurencję przez przedsiębiorców działających w zmowie w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest sankcjonowane w Prawie zamówień publicznych.

Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający musi wykluczyć wykonawcę, jeżeli może stwierdzić na podstawie wiarygodnych przesłanek, że wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji (np. w zakresie ustalania cen czy warunków realizacji zamówienia).

W szczególności chodzi o sytuację, gdy należąc do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, wykonawcy złożyli odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, że przygotowali te oferty lub wnioski niezależnie od siebie.

Jeśli zamawiający wykaże, że doszło do zmowy w przetargu, wyklucza wykonawcę z postępowania. Wykonawca nie może brać udziału w kolejnych postępowaniach przez okres 3 lat.

Autor:

Redakcja